att vara eller inte vara svensk

idag blev jag skitarg. Inte nog med att man måste "försvara" att man är svensk, nu ska jag tydligen försvara mig att vara utlänning, vilket jag inte är.
Jag skulle gå och prata med 2 av mina klasskompisar i matsalen, bredvid de satt en kille.(med invandrarbakgrund) Jag sa hej till mina klasskompisar och då säger han:
"Det där är typiskt svenskt, bara hälsa på de man känner"
Jag säger hej till honom för att fortsätta prata med min kompis, men då hör jag honom säga.
"Fast hon är ju inte svensk"
jag sa
"Jag är svensk, jag ser bara inte svensk ut"
och då säger han
"är du? hur fan då?"
"Jag är adopterad" säger jag då
"då är du väl för fan inte svensk"
"Jo, vaddå jag råkade bara födas på ett annat ställe"
"råkade?"
"men vaddådå" säger jag och försöker att komma till punkt med min kompis igen.
...
Jag var ganska glad över att gå till skolan idag, men sånna kommentarer kan verkligen knäcka mig en hel dag. Han tolkade det som om jag skämdes över min bakgrund. Men grejen är jag har inget att skämmas över, för jag minns inte ett jävla dugg från Sri Lanka. Jag var 2 månader. Det kunde lika väl varit en semester. Jag växte upp i en svensk familj, i en riktigt svensson familj, 2 barn, en hund och en Volvo. Och vad tycker jag om det? Jag tycker ingenting om det, för det är det enda jag vet.
...
Jag blir så trött på att försöka försvara mig. Jag måste ärligt talat försvara mig mot både "svenskar" och "invandrare" förklara vad jag "är". Men jag är svensk, för jag vet inget annat. Till och med nynazister kallar mig svensk, så varför kan ingen annan göra det. Jag gjorde ett test någon gång på flixster "hur svart är du", det fanns tre kategorier om jag minns rätt. Jag var säker på att jag skulle få någonstans i mitten, men svaret blev "helt klart vit". Varför? För att jag har vuxit upp som en sådan. Jag har en hudfärg som kommer från ett annat ställe, men innebär det att jag måste gå runt och övertala alla att jag är svensk?
...
och tydligen hade den här killen problem med svenskar. Han utpekar sig själv som offer, men gör sig själv som offer. Dömer svenskar och bara för att jag hade en annan hudfärg, så är jag ett undantag. Jag är mer svensk än "invandrare" från Norge, Danmark, Lettland men allt hänger på utseendet. Vet ni, ibland önskar jag att jag vore vit, det skulle spara så himla mycket tid...

Kommentarer
Postat av: Liten Kusin

du är den bästa och finaste bruna svensken jag vet.

2009-12-12 @ 18:02:15
Postat av: ninni! =)

vilket patetiskt jävla arsle! GRR

melina, du ska vara glad att du är färgad, för det är hur jävla fint som hälst. Punkt.

Idioter som han & rasister kan äta min skit xD

puss!

2009-12-14 @ 20:07:24
Postat av: Anonym

Åh, Ninni det vore en ära för mig om de åt din skit!

2009-12-14 @ 23:18:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0