Sportlovs recensionerna

                          

En Djävulsk romans / Cruel Intentions

Efter att framgångsrikt förfört och förstört en klasskamrats ryckte ger Kathryn den ultimata utmaningen till sin halvbror Sebastian. Han ska förföra rektorns vackra dotter Annette, som är oskuld.. Om han misslyckas får Kathryn Sebastians dyra bil, om man lyckas får han en natt med Kathryn. (från discshop)

Vad jag tyckte om den. Det är en typisk vanlig film så av mig får den poäng 3 som är okej. Jag kan väl säga att trots temat så var den ganska classy och pratade mest utan action. Filmen visar upp Sarah Michelle Gellers skådespelar talanger och att hon är kapabel till många olika sorters roller. Annars en ganska svag performance av Reese måste jag säga.


Lucky You
Proffspokerspelaren Huck Cheever (Eric Bana) möter den oemotståndliga Billie Offer (Drew Barrymore) och lär sig att handskas med kärleken på samma sätt som han handskas med spelkorten - genom att lita på hjärtat i stället för på hjärnan.  Huck försöker skrapa ihop de 10 000 dollar som krävs för att han ska kunna köpa in sig i finalen i Poker-VM, även om (eller kanske därför att) det innebär att han måste spela mot sin far (Robert Duvall), som har vunnit turneringen två gånger och som Huck har ett minst sagt svalt förhållande till.

Jag såg framsidan och tänkte way to much poker. Men insåg sen att det inte var för mycket och att jag faktiskt satt fastklistrad framför tv:n. Filmen får en 4 vilket är samma sak som ett bra. Kanske tycker jag om den pga av Eric Bana (som ni säkert sätt från Troja) som var min favorit i den filmen. Men inte så mycket kort och är värd att se. (haha jag suger på recensioner)

Det är nåt som inte stämmer/ Running with scissors
Historien om Augusten Burroughs, som på grund av sina chockerande minnen från uppväxten med en alkoliserad far och en ostabil mor, får tillbringa sina ungdomsår i den bisarra storfamilj som omger hans mammas terapeut.

En klar OKEJ film, inget vidare speciell, svårt liv som inte verkade så svårt utan bara mystiskt och hanterbart. Det tragiska fanns inte riktigt där för man kunde hela tiden se något postivit. Och det glada fanns inte riktigt heller där för man såg också det negativa om ni förstår vad jag menar. Varken bra eller dålig så det blir en 3a

Enemy at the gates
Under slaget om Stalingrad var det vanligt, speciellt bland ryssarna att högre politiska officerare pushade på militärer till att söka sig en hjältestatus genom att utmärka sig i kriget. Så var fallet med den ryske krypskytten som har en batalj med en tysk krypskytt. Detta är kampen mellan deras enormt starka viljor och för ryssens del ligger kravet från de höga politikern som en bölrda på hans axlar men som samtidigt ger honom mod och styrka att ta till vilka medel som helst för att uppnå hjältestatus.

Hann inte se första 20 minuterna men efter det satt jag fastklistrad återigen för det är snyggingen Jude Law som har huvudrollen för denna film och därför kan jag inte ge någon objektiv bedömning. Jag ger den en 4 för bra och en 5 för det gamla nytänkandet = 4 poäng.  En sann historia och tanken på att sådant här har hänt är hemskt och de är värda att titta på för att förstå vilka misstag en människas beslut ledde till för och för att vi ska se till att inte det händer igen.


 Hidalgo
Frank T. Hopkins (Viggo Mortensen) är en berömd cowboy som vunnit en rad krävande långdistanslopp med sin häst Hidalgo. När en förmogen shejk (Omar Sharif) bjuder in Frank till världens tuffaste hästkapplöning genom den arabiska öknen, bestämmer han sig, efter en viss tvekan, att anta utmaningen. . För Frank blir tävlingen inte bara en kamp mot sandstormar, törst och hetta. Någon har nämligen bestämt sig för att att inte låta en främling slutföra tävlingen...

Ett äventyr som kretsar runt en man och en häst verkar ganska tråkigt. En man som beger sig av mot Mellanöstern och träffar en kvinna gör det lite mer spännande. Jag gillar förutbestämda äventyr som denna. Och ger den en 4 för att den va som jag tänkte;)


 Georgia Rule
Den rebelliska tonåringen Rachel skriker, svär, dricker och är - med ett ord - okontrollerbar. I och med sin senaste bilolycka har hon brutit mot sin mor, Lilys sista regel i hemmet i San Francisco. Lily tar därför med sig sin impulsiva dotter till den plats hon svurit på att inte återvända... sin egen mors gård i Idaho.

Var nyfiken på skådespelarna, visste inte vilka de va eftersom jag slog på Canal + och precis då började en ny film. Jag tycker det är spännande att se tonårstjejerna och se hur väl liknar de riktiga. Okej detta är en amerikansk film med Lindsay Lohan och det kan tros säga allt. Men jag tyckte om den, kanske på grund av atmosfären och allt solsken men den påminner lite om In the Land of Women och denna genren har blivit lite av min nisch. Lindsay Lohan har utvecklats och det är dags för världen att se det, hon är inte tjejen i föräldrafällan längre. Felicity Huffman måste ge beröm åt den här gången fantastisk. En klar 4

 Black Sheep
När sonen till en framgångsrik farmare tar över gården, börjar han använda otillåtna preparat på fåren för ökad produktion.Mycket snart visar det sig att de tänkta elitfåren istället blir muterade freaks med obeveklig drift att döda. Den ulligaste av varelser har plötsligt blivit mänsklighetens fiende nummer ett!

Sett den innan. Men minnet jag hade sa att filmen inte va så dålig. Men jodå, Melina hade glömt bort att denna filmen var kass. När de suger ut tarmarna som spagetti ur magen. men den har sina ögonblick annars skulle jag aldrig titta igen. Men som sagt inte så många


Our Lips are sealed
Efter att ha bevittnat ett brott och fått hela maffiasläkten efter sig, hjälper FBI tvillingarna att fly till Australien. Där har de svårt att handskas med det australienska livet och passa in bland de tuffare eleverna på skolan.

Okej när jag var 12 år var dessa tjejer allting jag snackade om ut och in och in och ut. Jag var nog troligt Sveriges största fan. I alla fall så gillar jag fortfarande den här filmen lite grann. Även i de patetiska ögonblicken är de ganska charmiga och vissa skratt la man ju faktiskt till.  

I'm not here
"I'm Not There" är ett ovanligt och enastående porträtt av Amerikas störste nu levande rockikon, Bob Dylan. Ovanligt – eftersom hela sex skådespelare, unga som gamla, kvinnor som män och svarta som vita gestaltar Dylan. Enastående – eftersom filmen är den enda av många filmer om Dylan, som har fått legendens eget godtyckande och därmed den gyllene nyckeln till ett musikarkiv av närmast mytologisk karaktär.

Denna film var alldeles for komplicerad för mig. Jag fattade aldrig vitsen med olika historier som adderas med varandra och summan blir Bob Dylan. Cate Blanchett gör den bra och är den enda jag begriper. Men alldeles för svårt för att få resten av de icke Bob Dylan fansen att förstå.

Eragon
Eragons tillvaro förändras för all framtid då han hittar en blå oval sten i skogen och upptäcker att det är ett drakägg. När den gnistrande blå draken Saphira kläcks ur ägget förstår Eragon att de för evigt delar varandras öde och att han nu är en Drakryttare - en krigare som Eragon bara hört talas om i sagorna. Han sveps in i en värld av magi och upptäcker att han har makten att rädda - eller förstöra - ett helt rike.

Kändes lite: "Här har vi wannabe Sagan om Ringen" historia. Effekterna gjordes bra om man jämför med en action film, men inget att skryta om man jämför med de andra äventyrsfilmerna. Men historien höll och var väl berättad. Och får alla att vilja ha en egen drake. Det skulle väl vara något.


Underbar och Älskad av alla
Singeltjejen Isabella (Martina Haag) hankar sig fortfarande fram med olika jobb. Livet står och stampar på samma ställe som när hon var 20 medan alla hennes vänner har partners, barn och tjusiga karriärer. Isabellas riktiga liv, så som det borde vara, verkar liksom aldrig infinna sig. Så hon bestämmer sig för att ge karriären en knuff framåt och piffar upp sitt CV med en liten lögn. Plötsligt får hon chansen hon drömt om, men den lilla lögnen visar sig få stora konsekvenser. Och inte blir det mindre komplicerat av att hon inleder ett förhållande med stjärnskådespelaren Micke (Nikolaj Coster-Waldau). Snart har Isabella problem, stora problem…

Åh jag blev kär i denna icke-som-alla-andra-svenska-äckel-komedier.  Här har vi en film som aldrig får en att sluta skratta. Och Martina är så där ovetande charmig som Isabella. Helt klart en av Sveriges bästa komedier och bland mina favoritkomedier också, den enda som slår denna är väl kanske Wimbledon. Hade ju läst boken i 9an och blev helt kär konstigt egentligen att det tog så lång tis för mig att se den. 

Hairspray
Tracy Turnblad, en stor flicka med stort hår och ett ännu större hjärta, har bara en passion i livet – att dansa. Hennes dröm är att få vara med i The Corny Collins Show, Baltimores häftigaste dansparty som visas på tv. Tracy tycks passa perfekt som deltagare – om det inte vore för en sak.

Okej denna har man ju sätt några gånger. Men den är trevlig ändå. Behövde lite uppmuntran. Första gången var den ju verkligen WOW men den har ju en stor charm.Vet inte vad jag ska säga för det känns som jag har skrivit om denna förut. I vilket fall en 4.


Så där är mina sportlovs recensioner, känns som jag borde sätt flera filmer egentligen. Men kommer inte på det nu. Lite avsnitt av vänner och 21 Jump Street. Men ja en ganska stor mängd av olika filmer tycker jag. Men de som tar storplatserna av bästa film denna vecka är nog. Georgia Rule

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0