Filmrecension - New Moon

Okej nu ska vi försöka oss på det här också;)
...
Viskningar och prasslande godispåsar var det enda som hördes några minuter innan bion satte igång. När reklamen hade ersätts med en måne började publiken jubla och applådera som bara den. Det var nu dags, att åter igen få se vårat favoritkärlekspar, Bella och Edward. Det blev tyst igen av förväntan vi ser Bella gå ut på en äng, precis som det står i boken. Några ögonblick senare ser vi först e skugga som först får en att haja till, men när man kände igen hans välbekanta ansikte börjar folk att jubla återigen.
...
Många produktioner som är baserade på böcker brukar oftast vara påskyndade och man får ett lite stressat intryck av filmen. Här har man dock lyckats riktigt bra med detta, då allting händer i lagom takt, inte för fort eller för sällan. Vi fick med alla viktiga detaljer i boken och hoppade över de som inte riktigt var så viktiga.
Det blev dramatiskt på en gång och man kan höra flickornas desperate suckar och stönanden.
New Moon är till skillnad från Twilight gjord i mer färg, mer specialeffekter än den förra, vilket kan verka lite konstigt då denna bok är en mer sorgsen och tung film. Denna tunga känslan tycker inte jag visades tillräckligt ofta. Scenerna när vi får se Bellas desperat skrika i sina drömmar, är någonting som visar på denna depression.
En annan positiv sak är att man har tittat lite närmare på Bellas roll, hon är en sarkastisk tjej vilket inte syntes så tydligt i Twilight. För skillnaden mellan dessa är att kopplingarna till boken är mycket tydligare i denna än i Twilight. Skådespelarna gjorde ett sjukt bra jobb även denna gången, Kristen Stewart riktigt strålar även i hennes mest tragiska ögonblick. Och Robert Pattinson ger Edward en lite mer känslomässig touch i denna filmen, vi får lära känna den mystiska vampyren lite till. Och såklart måste jag ge lite credit till Taylor Lautner också som så gott som var Jacob Black vid vissa tillfällen. Dock blev jag lite besviken på familjen Cullen i övrigt, svaga framträdanden måste jag nog säga.
Min favoritdel i detta var nog, sättet de fick in Edward-illusionerna i filmen, strålande bra gjort. Det var precis så jag ville ha det när jag läste böckerna, även om vi här fick se honom i gestalt och inte bara höra hans röst. Men jag måste säga att detta var ett mycket bättre alternativ till filmen.
...
Så vad jag tyckte:
Filmen var sjukt bra gjord, en aning på väg mot det riktiga amerikanska hållet, måste jag medge. Själv älskar jag amerikanska filmer. Men New Moon förlorade sin mystik en aning, vilket jag tycker dessa böckerna består mycket av. (Mycket grammatiska fel här, men jag hoppas ni kan försöka undvika dem)
Men en 4, om det vore en vanlig film. Fast en 2,5 för att vara en av The Twilight Saga.

Kommentarer
Postat av: Stina

Ojdå, det blev inte mer alltså? Jag läste recensionen i Metro och där fick den bara 2/5. Så ganska lika. Man kan ju alltid hoppas att filmerna som kommer blir bättre & bättre!



Bra skriver Melina. KRAM :)

2009-11-20 @ 16:09:35
URL: http://missclearwater.blogg.se/
Postat av: Melina

Nä, kommer dock lite såhär efterskalv, haha. Ja, man får väl göra det, är sjukt nyfiken på 4an och 5an.

Tack! Betyder jättemycket, för jag tycker det e jättesvårt :)

Kram

2009-11-21 @ 00:39:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0