Spotify, så mycket bättre än olaglig nedladdning?

Hörde för ett antal månader sedan, rätta mig om jag har fel, att artister som Petter tjänade knapp 50 öre på att folk lyssnade på hans musik. Men även stora internationella popstjärnor som Lady Gaga, tjänar några större summor.
Efter 1 miljon lyssningar på hennes Poker Face tjänade hon endast 1,150 kr. Lite mer än ett studiebidrag.
Denna låten var även den mest spelade på Spotifys första månader.
Dogge Doggelito är inte så glad i det här heller, han kronfonterar och säger att man tjänar knappt någonting på att vara artist idag. Alexander Bard däremot säger att hon tjänar ju i alla fall någonting jämfört med Pirate Bay.
- Det här är babysjukdomar. Jag hoppas att vi upphovsmän en dag i framtiden kommer att kunna få betalt på ett vettigt och schyst sätt, säger Dogge Doggelito.
...
Jag själv har inte laddat ner musik eller lyssnat på Spotify, just på grund av att sångare/sångerskor tjänar så ofantligt dåligt. Om en låt är bra, kan man ju lika väl ge vad den förtjänar, så snåla är vi väl inte att vi kan ge en 10 till en låt och 100 kronor för ett album. Jag menar tänk på hur det var innan, en singel kostade ungefär 30 kronor i skivaffärerna, nu kan du bara ladda ner musiken lagligt på tex, cdon.com bara för en 10 och den kommer direkt ner till datorn. Jag tycker inte att man ska kunna få Spotify gratis, jag tycker att man ska kunna betala en viss summa pengar varje månad. För det förtjänar verkligen musiken. Vad tycker du?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0