Milk

story (från cdon.com):

Harvey Milk, den första öppet homosexuella mannen att bli vald till en framträdande politisk post i USA. Hans seger fick inte bara en enorm betydelse för homosexuellas rättigheter; han ändrade också synen på mänskliga rättigheter och blev, innan han i sköts till döds 1978, en hjälte i sitt hemland.

Filmen berättar om Milks sista åtta år när han flyttar till San Fransisco. I ett av stadens arbetarkvarter öppnar han Castro Camera som snart blir en samlingsplats för homosexuella från hela landet. Milks nyfunna vänner stöttar honom när han träder in i politikens värld, samtidigt som han skaffar sig motståndare. Bland dem finns en annan man som valts in i kommunstyrelsen, Dan White. Milks och Whites åsikter går allt mer isär - men deras personliga öden närmar sig varandra mer och mer.

Jag vet inte riktigt vad jag förväntade mig när filmen satte igång. Men låt oss säga förutom starka rollframträdanden hade jag hoppats att filmen tog slut efter 40 minuter. Dialogen var för politisk för att bli intressant för att oss som inte är så inne i politikens värld.
Men Sean Penn lyste i rollen som Harvey Milk och fantastiska framträdande gjorde också Emile Hirsch och James Franco. Detta kan mycket vara ett litet genombrott för Lucas Grabeel som förstår att High School Musical inte gör en till en stjärna utan filmer som har en mening och som betyder mycket för folk runt omkring.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0