This is why everybody loves him

Stephenie Meyer blev inspirerad av andra böcker när hon skrev om Edward. I den första boken fick hon inspiration från Jane Austen. Jag kopplar mest Edward med karaktären Mr Darcy. Både Edward och Darcy är väldigt reserverade och försöker dölja sina känslor.
Jag skulle också relatera till Överste Brandon från Förnuft och Känsla. Båda är väldigt beskyddande och gör allt för sin älskade ska bli lycklig även om de själva blir olyckliga.
Den andra boken New Moon är inspirerad av Romeo och Julia. Förbjuden kärlek, två släkten som ligger i fejd med varandra. Det vill säga Quiletes och Cullens. Några likheter med karaktärerna Romeo och Edward tycker jag dock är svåra att hitta. Förutom att utan kärleken till Julia/Bella så är de inte levande.
Tredje boken Eclipse är inspirerad av Wuthering Heights. När Catherine slits mellan kärleken till Edgar och Heathcliffe, slits Bella mellan Jacob och Edward.
Boken nämns faktiskt i början av Eclipse då både Edward och Bella uttrycker sina åsikter om karaktärerna. Jag har försökt förstå innebörden i Edwards ord, men får inte riktigt fram någonting. Men jag ger den till er här:
"Hade han varit i mitt ställe och jag i hans, även om jag hatade honom med ett hat som gjort mitt liv bittert, skulle jag aldrig göra honom någonting.  Du kanske tvivlar på mig, men om du försöker förstå! Jag skulle aldrig ha förvisat honom från hennes sällskap, så länge hon önskade hans. Ögonblicket då hennes åtanke slutat, skulle jag slita hans hjärta itu och dricka hans blod. Men tills dess, om du inte tror mig - känner du mig inte - tills dess, skulle jag dött med gnutta innan jag rörde ett enda hår på hans huvud"
Det jag inte förstår är om han relaterar till Edgar eller Heathcliff. Det känns dock som han relaterar sig till Edgar och att han aldrig skulle förbjudit Catherine att träffa Heathcliff, så länge hon ville träffa honom. men samtidigt skulle han långsamt dö inombords.
Så i hans ögon är Heathcliff Jacob och Catherine Bella. Men det jag fått för mig är att Stephenie fått inspiration till Edward från Heatcliff. Men Heathcliff är helt igenom ond, och självisk så jag förstår inte riktigt. Kanske så ska bara den lilla delan de nämner boken förebygga historien i Eclipse.
Men nu har jag i alla fall analyserat klart. Så låt oss säga att Stephenie har skrapat ihop alla dessa män kvinnor har trånat efter i århundranden och samlat ihop de till än. Så är det underligt då att alla älskar honom?
Hon har gjort det, varenda tjej drömt om skapat den perfekta killen. Och ja låt oss säga att hon lyckades.

Kommentarer
Postat av: stinara

Du har helt fel mr.darcy , colin firth är den bäste mr.darcy enligt mitt tycke :D

2009-09-21 @ 19:44:08
URL: http://stinarasbergs.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0