Blown Apart

Solen skiner idag igen. Och tanken på att ta med macbooken ut i trädgården är väldigt lockande. Men snön känns inte så välkommnande och inte heller minusgraderna, som dock sakta stiger
   Jag har tyvärr hållt mig inne idag. Men jag såg en bra film istället, Blown Apart, även kallad Incendiary (förstår inte vitsen med att byta en engelsk titel till en ny engelsk titel)
   Filmen handlar om en kvinna (Michelle Williams) som bor i London som på bara ett kort ögonblick får se hela sitt liv rasa samman. Hennes man och son är på fotbollsmatch, under tiden spenderar hon sin tid med den stiliga grannen Jasper Black (Ewan McGregor). Men det heta kärleksmötet stoppas hastigt när nyheterna om ett terrordod på en fotbollsarena skakat London och hennes son och make omkom. 
  Filmen är så stark och vacker. Man kan inte ens föreställa sig smärtan hon måste känna, jag tror ingen av oss kan känna den förrän vi fått egna barn. När hon sedan lär känna sonen till en av självmordsbombarna får filmen en vändning. Så istället för att se sorgen hur hennes  ögon. Får vi se hur pojken väntar på att sin pappa ska komma hem. Även om jag i vissa stunder tycker att replikerna är klyschiga är Michelle Williams så övertygande, att även om hon började läsa sin inköpslista skulle jag lyssna på henne. Ewan McGregor lika stilig som alltid, är ganska blek i den här filmen. Hans roll försvinner bort. Kan bero på borttagna scener från boken. Även slutet är ganska överraskande, helt plötsligt har någonting förändrats och ingen vet rilktigt hur det har förändras. Man kan bara gissa sig till det, men en liten hint skulle varit fin. (berättar inte ifall någon av er vill se den)
Men jag rekommenderar den.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0